Ny komite?
Har du lyst til at starte en folkeuniversitetskomite, eller er du en del af en nystartet komite i dit lokalområde?
Folkeuniversitetet har mange aktive komitéer spredt ud over landet. Fundamentet i komitéerne er det frivillige foreningsarbejde, hvor lokale personer etablerer en komité og dermed sørger for folkeuniversitetsarbejdet i et område.
De 5 trin i oprettelsen af en folkeuniversitetskomité i Region Midtjylland
- Afholdelse af et åbent, orienterende møde i lokalområdet, hvor lokale interessenter indbydes og informeres om initiativet. Det kunne være forskellige lokale foreninger og offentlige institutioner såsom biblioteker.
- Komitéen etableres med nedsættelsen af en bestyrelse.
- Bestyrelsen udarbejder vedtægter for komitéen, på baggrund af minimumsvedtægterne, og sender efterfølgende vedtægterne til Folkeuniversitetet i Aarhus for godkendelse.
Godkendte vedtægter betyder, at komitéen bliver tilknyttet Folkeuniversitetet i Aarhus. - Komitéen fastlægger sine første arrangementer. Komitéen har kontakt til sekretariatet i Aarhus, som godkender arrangementerne. Der betales en komitéafgift til sekretariatet, der laver kontrakt, udbetaler af honorar, feriepenge mv. Læs mere her.
- Komitéen har hvert år mulighed for at modtage et mindre tilskud til administration (annoncer, mødeudgifter mv.) fra Folkeuniversitetet i Danmark, og komitéen er forpligtet til hvert år at indlevere årsregnskab til den enhed, den er tilknyttet. Læs mere her.
Har du brug for mere hjælp? Kontakt info@fuau.dk