Kommunehospitalet var i mere end 100 år en stor og vigtig institution i Aarhus, men i 2019 var det slut, og siden har området gennemgået en gennemgribende forvandling. Det gamle hospital er blevet til Universitetsbyen. På denne vandring skal vi i sporene på hospitalets historie, høre om dets udvikling, om medarbejderne, patienterne og bygningerne.

Vi kommer bl.a. tæt på overlægen Holger Strandgaard, der gjorde en stor forskel for Aarhus, og på sygeplejerskerne, der var en stor faggruppe underlagt skrappe restriktioner. Og så skal vi selvfølgelig høre om baggrunden for og se nærmere på forandringen af det enorme hospitalskompleks. Vi skal se moderne kunst i området, og hvordan den gule universitetspark i stort og småt har inspireret den røde universitetsby. Tag med på spændende byvandring midt i historien og midt i forvandlingen.

Arrangementet er del af Aarhus Arkitekturuge.

Program:

  • Tirsdag 6/10/26 kl. 10.00 - kl. 11.30
    Doron Haahr, cand.mag. i historie, Aarhushistorier
Føj holdet til favoritter