Mediehuse, forlag og folkeuniversitet i samarbejde om FM4-bud

Syv regionale mediehuse med Jysk Fynske Medier i spidsen er gået sammen om at byde på FM4-licensen i et kommende udbud. Aarhus Universitetsforlag og Folkeuniversitetet bliver de nære partnere, der skal bidrage til, at viden og forskning bliver gjort nærværende og relevant i sendefladen.


”Universitetsforlaget og Folkeuniversitetet har vist, hvordan man pirrer nysgerrigheden og fastholder interessen for viden fra øverste hylde hos den brede befolkning”, udtaler Bjarne Munck, viceadministrerende direktør hos Jysk Fynske Medier og ansvarlig for konsortiets ansøgning.
”En tidobling af deltagerantallet på Folkeuniversitetet over de seneste år taler sit tydelige sprog. Det gør også et oplagstal på langt over 1 mio. af den vidensformidlende serie Tænkepauser. De to partnere har fundet nøglen til at bringe forskernes passion for deres fagområde og befolkningens ønske om dybere forståelse af verden sammen. Derfor er de to et perfekt supplement til den journalistiske faglighed og lokale forankring, der er rigt repræsenteret i konsortiet”, fortsætter Bjarne Munck.


Rektor Sten Tiedemann, Folkeuniversitetet, uddyber: ”Vi afprøver hvert år hundredvis af ideer på virkeligheden. Folk stemmer med fødderne, og vi bliver skarpere og skarpere til at ramme det, der interesserer og inspirerer bredt. I år står vi for mere end 4.000 videns- og kulturarrangementer med deltagelse af 1.200 forskere og eksperter. De kommer fra alle landets museer, universiteter og forskningsinstitutioner – fællestrækket er, at de er dygtige som både forskere og formidlere og brænder for at dele ud af det, de ved. Vores opgave er konstant at udvikle nye formater, der overrasker og afkorter afstanden mellem forskningens frontlinje og folks virkelighed: ForskerFight, forskerstandup, vidensbrunch, vildmarksbad-samtaler osv.”


For Carsten Fenger-Grøndahl, forlagsdirektør på Aarhus Universitetsforlag, er det nye samarbejde et stort skridt, men ikke i en radikalt ny retning: ”Vores succes bygger på partnerskaber og på vidensspredning på mange platforme: Forlagets bøger omsættes allerede systematisk til teaterforestillinger, foredrag, apps, webportaler, podcasts – og vi har flere mediesamarbejder, bl.a. med Jysk Fynske Medier om bogserien 100 danmarkshistorier.”
”Det gamle er, at vi altid skal finde og udvikle den gode historie sammen med forskeren. Det nye er, at vi får en mulighed for at få den gode historie ud til dem, der ikke tænder på boghandlere eller aftenforedrag, men tænder for radioen i bilen eller har den kørende på byggepladsen.”


Noe Munck, formand for Folkeuniversitet, udtaler: ”Alliancen er stærk og oplagt, fordi de store mediehuse i konsortiet og både Folkeuniversitetet og forlaget er båret af fælles værdier om publicisme, vidensspredning og dannelse. Alle partnerne tænker i nye medier og formater, men er forankret i det klassiske oplysningsprojekt. Og der er mere end nogensinde brug for solid viden og troværdig information.”

Websitet benytter cookies

Folkeuniversitetet anvender cookies til at optimere og målrette hjemmesiden, så det giver den bedste oplevelse for brugeren. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.